Oceń ten artykuł

Chcąc prowadzić sklep, zarówno internetowy, jak i stacjonarny, musisz wiedzieć, czym jest marża i narzutu oraz rozumieć różnice między nimi. Marża i narzut to dwa pojęcia, które często są mylone lub używane zamiennie. Jednak mają one różne znaczenia i wpływają na kształtowanie cen produktów lub usług. W tym artykule wyjaśnimy, czym się różnią i jak je obliczać.

Czym jest marża, a czym narzut i jak je obliczać?

Marża to różnica między ceną sprzedaży a kosztem zakupu towaru lub usługi. Jest to zysk, jaki osiąga sprzedawca na każdej sprzedanej jednostce. Marżę można wyrazić w wartościach bezwzględnych (np. złotych) lub procentowych (np. 20%). Aby obliczyć marżę procentową, należy podzielić zysk przez cenę sprzedaży i pomnożyć przez 100%. Na przykład, jeśli kupimy towar za 80 zł i sprzedamy go za 100 zł, to nasza marża wynosi 20 zł lub 20%.

Narzut to stosunek marży do kosztu zakupu towaru lub usługi. Jest to współczynnik, o jaki należy pomnożyć koszt zakupu, aby uzyskać cenę sprzedaży. Narzut można również wyrazić w wartościach bezwzględnych (np. złotych) lub procentowych (np. 25%). Aby obliczyć narzut procentowy, należy podzielić zysk przez koszt zakupu i pomnożyć przez 100%. Na przykład, jeśli kupimy towar za 80 zł i sprzedamy go za 100 zł, to nasz narzut wynosi 20 zł lub 25%.

Z tych definicji wynika, że marża i narzut są ze sobą powiązane, ale nie są sobie równe. Marża jest zawsze niższa niż narzut, ponieważ jest liczbą ułamkową (np. 0,2), a narzut jest liczbą całkowitą (np. 1,25). Aby przeliczyć marżę na narzut, należy dodać do niej jedynkę (np. 0,2 + 1 = 1,2). Aby przeliczyć narzut na marżę, należy odjąć od niego jedynkę (np. 1,25 – 1 = 0,25).

Marża netto i brutto

Marża netto wykorzystywana jest do obliczania dochodowości firmy. Uwzględnia ona wszystkie koszty, jakie ponosi firma w danym okresie i to nie tylko te związane ze sprzedażą towarów, ale także utrzymaniem sklepu, magazynu czy biura. Marża netto jest stosunkiem zysku netto do ogólnej wartości sprzedaży. Marża brutto zaś wykorzystywana jest do oceny sprzedaży sklepu. Przy jej obliczaniu nieuwzględniane są koszty pośrednie typu utrzymanie biura.

Różnice między marżą a narzutem

Marża różni się od narzutu nie tylko sposobem obliczania. Różni się także tym, że marżę liczymy zawsze od dołu, a narzut od góry. Ponadto marżę można wyrażać w złotych lub procentach, a narzut wyrażany jest głównie w procentach. Porównując marżę do narzutu, należy brać pod uwagę tylko wartości procentowe. Może się bowiem zdarzyć, że kwota marży i narzutu będzie taka sama, a wartości procentowe będą różne.

Rozróżnianie marży i narzutu jest bardzo ważne, ponieważ mają one wpływ na kalkulację cen i rentowność działalności. Jeśli chcemy ustalić cenę sprzedaży na podstawie kosztu zakupu i marży, musimy dodać do kosztu zakupu wartość marży (np. 80 zł + 20 zł = 100 zł). Jeśli chcemy ustalić cenę sprzedaży na podstawie kosztu zakupu i narzutu, musimy pomnożyć koszt zakupu przez wartość narzutu (np. 80 zł x 1,25 = 100 zł). Jeśli chcemy obliczyć zysk na podstawie ceny sprzedaży i marży, musimy pomnożyć cenę sprzedaży przez wartość marży (np. 100 zł x 0,2 = 20 zł). Jeśli chcemy obliczyć zysk na podstawie ceny sprzedaży i narzutu, musimy odjąć od ceny sprzedaży wartość narzutu (np. 100 zł – 20 zł = 80 zł).

Kiedy stosować marżę, a kiedy narzut?

Najczęściej sklepy i firmy stosują marżę i częściej to pojęcie spotkamy w programach księgowych, aplikacjach do prowadzenia firmy czy generowanych w nich dokumentach. Narzut zaś stosowany jest najczęściej przez małe firmy.

Czy możliwa jest sprzedaż produktu ze stuprocentową marżą?

Sprzedaż produktu ze stuprocentową marżą nie jest możliwy z matematycznego punktu widzenia. Aby marża mogła wynieść 100% sprzedawca musiałby zarobić na produkcie więcej niż wynosi cena sprzedaży. Można natomiast sprzedać produkt ze stuprocentowym narzutem, ale pod warunkiem, że potrafi się obronić cenę.

Planujesz założyć sklep internetowy lub stacjonarny? Nie tylko musisz zapoznać się z pojęciami marży i narzutu, ale także mieć środki na start działalności.

Jeżeli szukasz finansowania dla swojej firmy, skontaktuj się z nami, a my przedstawimy Ci spersonalizowaną propozycję.

Sprawdź również inne nasze usługi i produkty:

A jeśli zdecydujesz się na współpracę z nami zapytaj o gwarancję skuteczności. Z naszymi klientami rozliczamy się za sukces.

Umów się na bezpłatną konsultację

Zadzwoń (22) 299 69 99

Podpowiemy, zarekomendujemy i dopasujemy najlepszy produkt do Twoich potrzeb. Porozmawiajmy co możemy dla Ciebie zrobić.