Autor: Robert

Oceń ten artykuł

Biznesplan to początek każdego nowego przedsięwzięcia. Oczywiście wcześniej powinieneś mieć pomysł na swoją działalność, ale bez biznesplanu, nie dowiesz się, czy to będzie przedsięwzięcie opłacalne. 

Dobry biznesplan sprecyzuje to, co chcesz osiągnąć i pozwoli Ci dokładnie oszacować przyszłe zyski. Właśnie dlatego koniecznie musisz go zrobić, nawet jeśli okaże się, że biznes jest nieopłacalny. Wtedy możesz zmodyfikować plan albo całkowicie go porzucić, unikając strat finansowych. 

Jak wygląda biznesplan?

Biznes plan to po prostu spisanie na papierze, jak ma wyglądać Twoja działalność. Podczas jego tworzenia musisz zawrzeć w nim główne informacje, takie jak: co będzie przedmiotem Twojej działalności, jak będziesz to realizował, jakie osiągniesz przychody oraz jakie pociągnie to za sobą koszty. Dzięki temu dokładnie poznasz potrzeby swojego przyszłego przedsiębiorstwa i będziesz wiedział, jak dużo pieniędzy na jego rozruch będzie Ci potrzebne. Na tym etapie tworzenia nowej działalności, możesz wyłapać różnego rodzaju błędy i braki, zanim wywołają one negatywne skutki finansowe. Właśnie dlatego powinieneś mocno się do tego przyłożyć, bo dobrze przygotowany plan wielokrotnie zwiększa szanse na powodzenie nowej działalności.  

Pamiętaj o tym, że biznesplan będziesz pokazywał innym, więc pisz go w sposób zwięzły i zrozumiały tak, aby nikt kto będzie go czytał, nie miał wątpliwości, co chcesz robić i jak na tym zarobisz.

Biznesplan krok po kroku

Tworzenie dobrego biznesplanu wymaga systematycznego spisania tego, co, jak, gdzie, dla kogo i w jakiej cenie chcesz robić. Musisz po kolei przejść poniżej podane punkty.

  1. źródło dochodów – to podstawowa sprawa, czyli co będzie głównym zajęciem firmy. Ten punkt obejmuje oprócz samego produktu czy usługi, również analizę. W niej powinieneś zawrzeć to dlaczego ten produkt/usługa będzie lepsza od już istniejących. Może być po prostu tańsza, lepiej dopasowana, szybsza i tak dalej. Może też być to rzecz zupełnie nowa, wtedy trzeba też sprawdzić, jakie są szanse na to, że ludzie się do niej przekonają. 
  2. Wyobraź sobie odbiorcę Twoich produktów/usług – to bardzo ważne, bo musisz wiedzieć do kogo adresujesz to co robisz. Od tego będzie zależeć wiele spraw takich jak na przykład strategia reklamowa, opakowania, nazwa (firmy, produktu, usługi), miejsce świadczenia usług itp. 
  3. planowana sprzedaż – musisz oszacować jak dużo towarów/usług uda Ci się sprzedać. Najlepiej stworzyć analizy dla 3 miesięcy, pół roku, roku oraz dwóch lat. Tutaj też powinieneś pomyśleć o cenie, za jaką będziesz oferować usługę/towar.
  4. analiza konkurencji – to bardzo istotny punkt. Analiza konkurencji pozwala Ci na sprawdzenie czy to, co oferujesz już istnieje, jeśli tak, to jak się sprzedaje. U konkurencji możesz sprawdzić, jak u niej jest rozwiązanych wiele rzeczy i jak stara się ona o klienta. To wiedza, dzięki której będziesz mógł zaproponować coś lepszego/tańszego od niej albo też zaoferować to w miejscu, gdzie konkurencji fizycznie nie ma. 
  5. Wybór dostawców, kontrahentów, partnerów – to punkt, w którym musisz rozważyć i wybrać z kim będziesz współpracował. Mogą to być zarówno dostawcy materiałów, półproduktów, usług, firmy kurierskie, platformy sprzedaży internetowej i tak dalej. Od jakości tych usług, często zależy powodzenie Twojego biznesu. 
  6. obliczenie kosztów – w tym punkcie musisz zająć się podsumowaniem wszystkich kosztów, które w zależności od prowadzonej działalności mogą się składać z takich pozycji jak: koszty zatrudnienia, koszty prowadzenia księgowości, podatki, składki ZUS, koszty materiałów, koszty wynajmu lokali, koszty mediów, koszty dystrybucji, koszty reklamy, koszty wyposażenia (biura, zakładu pracy) itp.
  7. finasowanie rozruchu – to zagadnienie, które trapi wielu przyszłych przedsiębiorców. Możliwości, jakie przed Tobą stoją, są jednak dość liczne. Może to być dotacja na rozruch, może to być pożyczka unijna, własny kapitał oraz wiele innych możliwości. Tutaj warto skorzystać z pomocy firm wyspecjalizowanych w zdobywania finansowania dla biznesu.  

Dlaczego warto zrobić biznesplan? 

Biznesplan jest bardzo ważnym narzędziem, którego powinieneś użyć w pierwszej kolejności do oceny tego, czy warto zacząć daną działalność. Jeżeli po analizie wyjdzie Ci, że na danym projekcie nie da się zarobić to masz dwie opcje: porzucić go lub ulepszyć. Użycie tańszych materiałów, zmiana miejsca prowadzenia usługi, dofinansowanie czy inne tego typu pomysły mogą zmienić Twój pomysł w bardziej opłacalny. 

Drugim niezwykle ważnym aspektem biznesplanu jest używanie go do otrzymania finansowania potrzebnego Ci do rozruchu Twojego przedsiębiorstwa. Mogą to być pieniądze z urzędu pracy na otwarcie działalności gospodarczej, dotacje unijne, komercyjne kredyty i wiele innych źródeł. Mogą to też być na przykład pieniądze z funduszy Venture Capital albo współpraca z Aniołami Biznesu, jeżeli Twój pomysł jest innowacyjny i przekonasz te instytucje, czy osoby do tego, że warto postawić na Twój startup. Jeżeli Twój biznes plan będzie przekonujący dla osób go czytających, to z pewnością przekona je on, że warto zrealizować właśnie to przedsięwzięcie, gdyż przyniesie ono duże zyski.  

Skorzystaj z fachowej porady przy pozyskiwaniu pieniędzy

Ponieważ często osoby posiadające wspaniały pomysł na nową działalność, nie mają jeszcze odpowiedniego doświadczenia to dobrym pomysłem jest skorzystanie z oferty profesjonalnych firm doradczych, które pomagają w uzyskaniu różnego rodzaju finansowania. Może to być na przykład Europejski Instytut Finansowy, którego doradcy pokażą Ci, jakie masz możliwości i pomogą w uzyskaniu pieniędzy ze źródeł, takich jak unijne dotacje, unijne pożyczki, kredyty komercyjne oraz wiele innych. Wysoka skuteczność działania oznacza, że otrzymasz odpowiednie kwoty i będziesz mógł zająć się swoją podstawową działalnością. 

Jeżeli szukasz finansowania dla swojej firmy, skontaktuj się z nami, a my przedstawimy Ci spersonalizowaną propozycję.

Sprawdź również inne nasze usługi i produkty:

A jeśli zdecydujesz się na współpracę z nami zapytaj o gwarancję skuteczności. Z naszymi klientami rozliczamy się za sukces.

Zapisz się na nasz newsletter.

Zapisując się na newsletter akceptujesz politykę prywatności EIF. Pamiętaj w każdym momencie możesz wypisać się z listy.

Umów się na bezpłatną konsultację

Zadzwoń (22) 299 69 99

Podpowiemy, zarekomendujemy i dopasujemy najlepszy produkt do Twoich potrzeb. Porozmawiajmy co możemy dla Ciebie zrobić.