Autor: Robert

Oceń ten artykuł

Rentowność firmy świadczy o tym, jak radzi sobie na rynku i jak skuteczne są podejmowane przez nią działania. Obliczanie rentowności odbywa się przy pomocy określonych wskaźników. Dowiedz się więcej!

Co to jest rentowność firmy?

Rentowność pomaga określić czy prowadzona działalność jest dochodowa albo, czy przynosi straty. Ułatwia ocenienie, jaka jest ogólna sytuacja finansowa prowadzonej firmy. Jest to istotne dla jej dalszego funkcjonowania i wprowadzania ewentualnych zmian. Zdarzają się bowiem sytuacje, że firma ma duży przychód, lecz jednocześnie wysokie koszty utrzymania. Wtedy są one wydawane tylko na jej utrzymanie. Taka firma nie może zostać uznana za rentowną, ponieważ tak naprawdę nie generuje dochodów. Istnieje kilka poziomów, na których może być rozpatrywana rentowność, tj. cała firma, zlecenia i projekty, klienci i grupy klientów, rodzaje usług i kategorie produktowe.

Rodzaje wskaźników rentowności

Wskaźniki rentowności, które są niezbędne przy jej ocenianiu to przede wszystkim:

· wskaźnik rentowności sprzedaży – jest najistotniejszym wskaźnikiem i zależny od wielkości firmy, jego poziom zależy od długości cyklu produkcji, a sam wskaźnik ułatwia określenie, jaka jest wysokość zysku wygenerowana przez pojedynczą złotówkę;

· wskaźnik kapitałów własnych – związany jest z zależnością między kapitałem własnym a zyskiem netto; pozwala ocenić zyski z inwestycji oraz przewidywanie zwroty kosztów, jakie poniosła firma; wskaźnik powinien być wyższy od aktualnej stopy inflacji;

· rentowność – jeśli jest wysoka, jest to korzystne dla firmy, gdyż świadczy o możliwości przynoszenia zysków przez aktywa;

· rentowność – zwrot z inwestycji – związany jest z inwestycjami podejmowanymi przez firmę, działaniami marketingowymi, korzyściami z kampanii reklamowych,

Próg rentowności – obliczanie

Pod hasłem próg rentowności kryje się ten etap, w którym zyski osiągane przez przedsiębiorstwo mogą pokryć zarówno koszty stałe, jak i zmienne. Sygnalizuje to, że przedsiębiorstwo osiągnęło zerowy wynik finansowy, czyli nie ma strat ani zysków. W tym kontekście obliczanie progu rentowności jest istotne dla uzyskania całości obrazu działania firmy. Choć wydaje się to skomplikowane, wystarczy wykorzystać prosty wzór:

zysk/przychód * 100% = rentowność sprzedaży.

Próg rentowności można obliczać w stosunku do projektu, klienta albo całej firmy. Nie jest to jednak jedyny wzór, który warto znać. Obliczać można także:

· koszty stałe / marża jednostkowa = ilościowy próg rentowności

· próg ilościowy x cena bądź marża jednostkowa x cena = wartościowy próg rentowności.

Każdy z uzyskanych wyników pomaga w ocenie stanu rentowności firmy. Jeżeli wyniki nie są zadowalające, wówczas można rozpocząć wprowadzanie działań naprawczych.

Co o firmie mówi wysoka rentowność?

Jeśli wskaźnik rentowności jest wysoki, zazwyczaj jest to dobry znak. Przedsiębiorca powinien dążyć do jej uzyskania, ponieważ świadczy to o solidności finansowej firmy i dobrych rokowaniach na przyszłość. To też znak, że marża uzyskiwana ze sprzedaży produktów jest wysoka. Dodatkowo wysoka rentowność to informacja, że firma posiada zabezpieczenie na ewentualne problemy w przyszłości, nieprzewidziane sytuacje gospodarcze lub wzrost kosztów produkcji. W związku z tym analiza rentowności jest dla odpowiedzialnego przedsiębiorcy niezbędna.  Ułatwia efektywne zarządzanie przedsiębiorstwem, pomaga w ewentualnym korygowaniu planów biznesowych i prognozowaniu przyszłego rozwoju. Określenie progu rentowności sprzyja również w wychwyceniu błędów w planowaniu, zarządzaniu, jak i znalezieniu punkty, które przynoszą największy dochód i skupieniu się na ich rozwoju.

 Sposoby na poprawę rentowności przedsiębiorstwa

Nawet jeśli wskaźnik rentowności firmy jest wysoki, nie należy osiadać na laurach, lecz podjąć kroki mające na celu dalszy wzrost. Wśród polecanych sposobów na poprawę rentowności można wyróżnić:

· badanie rynku i wymagań konsumentów – ułatwiają rozpoznanie potrzeb rynkowych i skonstruowanie oferty zgodnej z potrzebami klientów oraz ich zainteresowaniami;

· plan działania – niezbędny w każdej firmie, ponieważ pozwala uniknąć chaosu w podejmowaniu kolejnych działań, wraz z planem łatwiej jest analizować bieżącą oraz przyszłą sytuację i znaleźć możliwości na poprawę rentowności przedsiębiorstwa;

· szkolenia i podnoszenie kompetencji – zarówno pracowników, jak i osób zarządzających firmą z umiejętności związanych z zarządzaniem firma, analizy finansowej oraz diagnostyki; to nie tylko ułatwia ocenę rentowności firmy, ale również podejmowanie kroków dla jej powiększenia lub poprawienia w przypadku niskiego wyniku.

Zapisz się na nasz newsletter.

Zapisując się na newsletter akceptujesz politykę prywatności EIF. Pamiętaj w każdym momencie możesz wypisać się z listy.

Umów się na bezpłatną konsultację

Zadzwoń (22) 299 69 99

Podpowiemy, zarekomendujemy i dopasujemy najlepszy produkt do Twoich potrzeb. Porozmawiajmy co możemy dla Ciebie zrobić.