Oceń ten artykuł

Dziś niemal wszystko możesz zrobić przez internet, w tym przesyłać różne dokumenty czy załatwiać sprawy urzędowe lub bankowe. Możliwe jest to dzięki istnieniu narzędzi pozwalających na weryfikację Twojego tożsamości online. Profil zaufany i podpis elektroniczny to dwa pojęcia, które często są ze sobą mylone. Z Profilu Zaufanego można przesyłać różne dokumenty, ale nie jest to tym samym, co podpis elektroniczny. Czym jest Profil Zaufany, a czym podpis elektroniczny – jakie są podobieństwa i różnice między nimi?

Czym jest Profil Zaufany?

Profil Zaufany ePUAP to system służący wyłącznie do załatwiania różnych spraw urzędowych. Przez Profil Zaufany można złożyć wniosek o rejestrację działalności, starać się o dotacje unijne czy świadczenia socjalne. Można również zarejestrować samochód, złożyć wniosek o dowód osobisty czy wysłać PIT do urzędu skarbowego. Profil Zaufany pozwala załatwić także online na przykład sprawy alimentacyjne, zgłosić urodzenie dziecka, wejście w związek małżeński czy wypełnić formalności związane z adopcją dziecka. Za pomocą Profilu Zaufanego można również opłacić mandaty czy opłaty skarbowe. W przypadku spółek zarejestrowanych w KRS można wprowadzać zmiany za pomocą Profilu Zaufanego. Nie można jednak zamknąć spółki, podpisywać umów czy wystawiać faktur.

W jaki sposób założyć profil zaufany?

Założenie Profilu Zaufanego jest bardzo proste. Można zrobić to na dwa sposoby. Pierwszy to założenie online konta na stronie pz.gov.pl, a następnie udanie się do jednego ze wskazanych w systemie podczas rejestracji punktów, aby zweryfikować swoją tożsamość. Może to być ZUS, urząd gminy lub urząd skarbowy. W ciągu 14 dni trzeba udać się tam z dowodem osobistym. Drugi sposób to założenie Profilu Zaufanego poprzez bank, w którym masz konto. Wystarczy zamiast tradycyjnego logowania do Profilu Zaufanego wybrać właśnie ten sposób. Następnie zostaniesz poproszony o wybór Twojego banku i przeniesiony na stronę bankowości elektronicznej, by dokończyć formalność. Jest to dużo wygodniejsza opcja od tradycyjnej, gdyż nie wymaga osobistej wizyty w celu potwierdzania tożsamości. Bank bowiem posiada o Tobie wszystkie informacje, które uzyskał podczas gdy zakładałeś swoje konto. Należy jednak pamiętać, że Profil Zaufany ważny jest przez trzy lata, a po upływie tego czasu należy go przedłużyć.

Czym jest podpis elektroniczny?

Podpis elektroniczny w przeciwieństwie do Profilu Zaufanego pozwala załatwić nie tylko sprawy urzędowe, ale również prywatne. Dzięki niemu możliwe jest załatwianie biznesowych transakcji, podpisywanie umów i innych dokumentów w różnych formatach: PDF, WORD, a nawet wiadomości e-mail. Przy własnej działalności jest on bardzo przydatny. Umożliwia załatwienie wszelkich spraw online, bez potrzeby spotykania się z kontrahentami lub udawania się gdzieś osobiście. Na podpis kwalifikowany składają się dane pozwalające na identyfikację osoby online. Jest on równoważny z podpisem odręcznym.

Uzyskanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego nie jest trudne. Można go kupić u zaufanego dostawcy usług zaufania, a listę takich dostawców nadzorowanych przez Ministerstwo Cyfryzacji można znaleźć na stronie Narodowego Centrum Certyfikacji. To, że podpis elektroniczny jest płatny, to kolejna różnica między nim a Profilem Zaufanym, który jest darmowy. Cena podpisu kwalifikowanego zależy zarówno od dostawcy, jak i urządzenia, z którego korzystasz, a także daty ważności certyfikatu, który wynosi zwykle 1-2 lata. Ważność certyfikatu można wydłużyć za dopłatą. Do podpisywania dokumentów wykorzystywany jest czytnik kart lub token USB bądź PCMCIA.

Podpis elektroniczny pozwala na znacznie więcej niż Profil Zaufany, a dostawców podpisu jest znacznie więcej. Obie formy potwierdzania tożsamości ułatwiają życie i zapewniają bezpieczeństwo. Nie wolno ich przekazywać innym osobom. Profil Zaufany czasami może wymagać innego sposobu uwierzytelnienia, natomiast podpis elektroniczny traktowany jest zwykle na równi z własnoręcznym.

Czy warto mieć Profil Zaufany i podpis elektroniczny?

Nie ma żadnych wątpliwości, że warto posiadać Profil Zaufany. To ułatwienie zwłaszcza dla osób, które nie mogą osobiście udawać się do urzędów z racji problemów zdrowotnych czy niepełnosprawności. Dla każdego zresztą to ogromna wygoda. Sprawę można załatwić o każdej porze, bez zwracania uwagi na godziny otwarcia urzędów czy kolejki. Nie trzeba też nic drukować i stać w kolejce na poczcie, a później płacić za polecony priorytet. Podpis elektroniczny to jeszcze większa wygoda, bo nim można podpisać dosłownie wszystko. Każdy dokument podpisany na jeden z tych sposobów zyskuje moc prawną.

Jeżeli szukasz finansowania dla swojej firmy, skontaktuj się z nami, a my przedstawimy Ci spersonalizowaną propozycję.

Sprawdź również inne nasze usługi i produkty:

A jeśli zdecydujesz się na współpracę z nami zapytaj o gwarancję skuteczności. Z naszymi klientami rozliczamy się za sukces.

Umów się na bezpłatną konsultację

Zadzwoń (22) 299 69 99

Podpowiemy, zarekomendujemy i dopasujemy najlepszy produkt do Twoich potrzeb. Porozmawiajmy co możemy dla Ciebie zrobić.