Oceń ten artykuł

Nieuczciwi, niewypłacalni kontrahenci to zmora każdego przedsiębiorstwa. Jednak można postarać się uniknąć kontaktów z osobami i firmami, które prowadzą do strat w Twojej firmie. Nie tylko należy być uważnym, ale także sprawdzić potencjalnego kontrahenta w kilku źródłach.

Opinie o pracodawcy

Jednym ze sposobów jest odwiedzenie stron, na których publikowane są opinie pracowników o pracodawcach. Z zamieszczonych w serwisach opinii można dowiedzieć się, czy przedsiębiorca płaci pracownikom w terminie, czy nie generuje zaległości, nie propaguje nieuczciwych zachowań. Jeśli negatywne opinie są częste, stanowi to znak ostrzegawczy. Takie samo zachowanie może stosować przedsiębiorca w stosunku do partnerów biznesowych. Jest to duże ryzyko dla każdej firmy. Na serwisach z opiniami swoje opinie publikują także kontrahenci, którzy już mieli okazję współpracować z daną firmą. Zaletą takiego rozwiązania jest szybkość sprawdzenia opinii oraz możliwość samodzielnego przejrzenia wpisów.

Wpisy w CEIDG i KRS

Wpisy w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, jak również w Krajowym Rejestrze Sądowym również mogą posłużyć do weryfikacji kontrahenta. Z obu można skorzystać za darmo, wystarczy wejść na stronę internetową rejestrów i w tabelki wyszukiwania wpisać informacje identyfikujące. Są nimi np. nazwa firmy, REGON, NIP, miejsce siedziby. W przypadku wyszukiwania w KRS należy zaznaczyć także ikonkę „przedsiębiorcy”.  W CEIDG sprawdzić można kontrahentów prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, z kolei w KRS osoby prawne: stowarzyszenia, fundacje, spółki prawa handlowego. Po uzyskaniu wyników w CEIDG otrzymuje się informacje, jak długo przedsiębiorstwo działa na rynku oraz czy jego działalność ma charakter stały, czy sezonowy. Widoczne są także wpisy o ewentualnym zawieszeniu firmy, jej stanie upadłości albo postępowaniu naprawczym. Jeśli chodzi o informacje z KRS, można otrzymać wiadomości również o osobach reprezentujących firmę, np. prokurentach, otwarciu likwidacji, sprawozdaniach finansowych.

Opinie internetowe

Poza opiniami pracowników o pracodawcy można przeprowadzić jeszcze inną weryfikację w Internecie. Sprawdzić jakie opinie o przedsiębiorcy mają dotychczasowi klienci. Najłatwiej zrobić to zaglądając na Facebooka firmy, jeśli ta go posiada, Instagrama, Twittera oraz stronę firmową. Często znajduje się tam sekcja komentarzy i klienci mogą napisać swoje wrażenia dotyczące kontaktu z firmą. Warto im się przyjrzeć, ponieważ mogą wiele mówić o sposobie komunikacji z innymi, jak również czasie wykonywania zleceń/usług. Dodatkowo warto sprawdzić także opinie w Google, które są coraz popularniejsze. Poza samymi treściami opinii dobrze jest sprawdzić ich ilość. Brak opinii lub ich niewielka liczba może stanowić znak ostrzegawczy.

Kontakty biznesowe

Możesz mieć wątpliwości co do opinii w Internecie lub uznać je za niewystarczające. Jeśli tak jest, zdecyduj się na zapytanie znajomych z danej branży. Zapytaj, czy firma jest im znana, czy mieli z nią kontakty biznesowe, a jeśli tak, to z jakim skutkiem, jak oceniają kontrahenta, jego sposób pracy, wypłacalność. Efektem może być uzyskanie informacji, że potencjalny partner ma dobrą opinię i świetnie buduje się z nim relacje biznesowe. Może okazać się także, że współpraca byłaby dużym ryzykiem i lepiej z niej zrezygnować.

Płatna weryfikacja kontrahentów

Inną formą weryfikacji jest weryfikacja płatna w BIG InfoMonitorze, KRD (Krajowy Rejestr Dłużników), Biura Informacji Gospodarczej. Po uiszczeniu niedużej opłaty otrzymuje się informacje o kontrahencie. Nie tylko potwierdza się jego istnienie, lecz co ważniejsze sprawdza, czy posiada zadłużenie w urzędzie skarbowym, ZUS-ie albo czy nie toczy się właśnie postępowanie upadłościowe z jego udziałem. Dodatkową korzyścią jest uzyskanie wiedzy czy przedsiębiorca spłaca w terminie raty kredytów i opłaca rachunki. To nadaje wiarygodność jego sprawom finansowym i pozwala na większe zaufanie podczas współpracy.

Biała lista VAT

Kontrahenta można zweryfikować także pod kątem jego statusu podatkowego jako płatnika VAT. Pomaga w tym tzw. biała lista VAT (wykaz podatników VAT). Lista ułatwia weryfikację podstawowych danych firmy, tj. jej siedzibę i nazwę, ale przede wszystkim podaje dane dotyczące bycia płatnikiem VAT:

· od kiedy,

· w jakich okresach,

· czy były okresy zawieszenia,

· czy pozostaje czynnym płatnikiem VAT.

Dodatkowo w wykazie zawarty jest numer rachunku bankowego kontrahenta, który jest potwierdzany przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, co gwarantuje jego prawdziwość i poprawność.

Nie ma obowiązku prawnego weryfikacji swoich kontrahentów, jednak dla własnego bezpieczeństwa i ewentualnego sporu sądowego, warto takiego sprawdzenia dokonać.

Jeżeli szukasz finansowania dla swojej firmy, skontaktuj się z nami, a my przedstawimy Ci spersonalizowaną propozycję.

Sprawdź również inne nasze usługi i produkty:

A jeśli zdecydujesz się na współpracę z nami zapytaj o gwarancję skuteczności. Z naszymi klientami rozliczamy się za sukces.

Umów się na bezpłatną konsultację

Zadzwoń (22) 299 69 99

Podpowiemy, zarekomendujemy i dopasujemy najlepszy produkt do Twoich potrzeb. Porozmawiajmy co możemy dla Ciebie zrobić.