Autor: Robert

Oceń ten artykuł

Firma zawsze potrzebuje pieniędzy. Początkujący przedsiębiorcy potrzebują pieniędzy. Dotacje europejskie i państwowe, pożyczki to tylko kilka możliwości finansowania własnej działalności. Crowfunding to nowa jakość zdobywania funduszy – dla odważnych i ciekawych, co się stanie, gdy ludzie pomogą w finansowaniu projektu.

Co to jest crowdfunding?

Crowdfunding to inaczej finansowanie społeczne. Na świecie ma już szerokie grono zwolenników, w Polsce wciąż rozwija się i zdobywa zainteresowanie. Stanowi alternatywę dla tradycyjnych sposobów pozyskiwania funduszy np. związanych z rozwojem firm. Crowdfunding bazuje na wpłatach finansowych od społeczności, która tworzy się wokół realizowanego celu – pomysłu. Zarówno prezentowanie pomysłu (pomysłodawcy), jak i zbieranie wpłat odbywa się na platformach crowdfundingowych od osób zainteresowanych (inwestorzy). Szacuje się, że na świecie jest aż 600 portali skupiających się wyłącznie na crowdfundingu.

Zalety crowdfundingu

Portale crowdfundingowe ułatwiają prezentację projektów i ułatwiają zdobycie rozgłosu oraz otrzymanie wsparcia finansowego. Projekty oraz ich finansowanie różnią się od siebie, lecz błędem jest zakładanie, że wsparcie jest niewielkie. Może plasować się między drobnymi sumami a wpłatami rzędu kilku lub kilkunastu tysięcy złotych.

Zainteresowani wspieraniem mogą przekazywać dowolne kwoty, ale mogą także prowadzić kampanię marketingową, rozpowszechniając zbiórkę w Internecie. Dodatkową zaletą crowdfundingu jest możliwość promowania i zbierania pieniędzy praktycznie na każdy rodzaj projektu – od podróży dookoła świata, po wsparcie start up’u technologicznego. Istotne jest także że nie ma ograniczeń dotyczących osób wspierających. Nie ma żadnej granicy finansowej udzielanego wsparcia, nie trzeba mieć konkretnych kwot, aby je okazać. To czyni crowdfunding szeroko dostępnym i powszechnym. Zyskują na tym projekty, które mogłyby nie trafić do ludzi w inny sposób ani nie miałyby szansy na finansowanie przez państwowe dotacje.

Jakie są rodzaje crowdfundingu?

Z uwagi na duże zainteresowanie można wskazać kilka rodzajów crowdfundingu, czyli:

  • pożyczkowy – to pożyczki społecznościowe, w ramach których, pożyczkodawca jest zobowiązany do oddania kwot wpłaconych przez inwestorów razem z odsetkami;
  • dotacyjny – to głównie akcje charytatywne na cele pomocowe, np. wsparcie leczenia, rehabilitacja, utrzymanie schroniska, inwestor nie otrzymuje w zamian za wsparcie żadnych nagród ani zwrotów;
  • udziałowy – inwestor, wpłacając pieniądze może uważać się za udziałowca, przysługują mu nawet niektóre prawa korporacyjne;
  • nagrodowy – to zbiórki, w których za wpłacane pieniądze otrzymać można nagrodę, możliwe jest zróżnicowanie nagrody w zależności od wysokości wpłaconej kwoty.

Crowdfunding a finansowanie firmy

Rozwój crowdfundingu powoduje, że możliwe jest myślenie o nim jako źródle finansowania swojej firmy. Chcąc uzyskać takie finansowanie, należy najpierw określić, jakie środki są potrzebne firmie – czy chcesz realizować projekt w ramach swojej działalności, czy rozpocząć działalność. Istotne jest także przemyślenie, jakie profity mogą otrzymać społeczni inwestorzy. Zaproponowanie nagrody, wglądu w projekt lub firmę może stanowić zachętę do zainwestowania większych środków. Nawet w akcjach crowdfundingowych wpłacający lubią wiedzieć, jak i na co ich pieniądze zostały przeznaczone. Jeżeli celem jest założenie firmy, dobrą propozycją dla inwestorów będą udziały w niej. Stworzy się w ten sposób społeczność osób chcących, aby firma odniosła sukces.

Jak wejść w crowdfunding?

Aby rozpocząć zbieranie środków finansowych, konieczne jest zarejestrowanie się na platformie crowdfundingowej. Określając swoje cele należy zastanowić się, czy zbiórka ma pojawić się na platformie o zasięgu światowym, np. portal Kickstarter, czy bardziej lokalnym np. zrzutka.pl. Zbierając fundusze dla firmy lepiej korzystać z dużej i znanej platformy, która skupia wielu użytkowników mogących inwestować bądź przekazywać informacje o zbiórce.

Dodatkowo zbiórkę crowdfundinową dobrze jest reklamować w swoich mediach społecznościowych, powiększając jej zasięgi. Daje to szansę na szybkie zebranie potrzebnych funduszy.

Jak zareklamować swój pomysł?

Zbiórka crowdfundingowa powinna stać się rozpoznawalna. Tytuł oraz opis są niezbędne, żeby zainteresować inwestorów. W kwestii tytułu należy postawić na coś chwytliwego, przyciągającego uwagę. Długie tytuły nie są najlepszym pomysłem. To w opisie projektu można przedstawić szczegóły swojego pomysłu – co chcesz osiągnąć, dlaczego, w jaki sposób, jaki budżet jest niezbędny na zrealizowanie całości oraz jaka jest minimalna kwota, która pozwoli zacząć działać. W kwestii finansów należy być szczerym, nie pomijać wydatków milczeniem. Inwestorzy będą wpłacać swoje prywatne pieniądze, chcą wiedzieć, jak będzie wyglądało zarządzanie nimi. Konieczne jest także podkreślenie, co wpłacający mogą zyskać, wspierając firmę, utrzymując w ten sposób zainteresowanie jej rozwojem.

Zapisz się na nasz newsletter.

Zapisując się na newsletter akceptujesz politykę prywatności EIF. Pamiętaj w każdym momencie możesz wypisać się z listy.

Umów się na bezpłatną konsultację

Zadzwoń (22) 299 69 99

Podpowiemy, zarekomendujemy i dopasujemy najlepszy produkt do Twoich potrzeb. Porozmawiajmy co możemy dla Ciebie zrobić.