Autor: Robert

Oceń ten artykuł

Branża transportowa jest jedną z najważniejszych i najbardziej dynamicznych gałęzi gospodarki. Dlatego przedsiębiorcy z branży transportowej potrzebują odpowiedniego finansowania, które może być potrzebne na różne cele, takie jak zakup lub leasing nowych pojazdów, rozbudowa floty, modernizacja infrastruktury, szkolenie pracowników, wprowadzanie innowacji, czy też pokrycie bieżących kosztów operacyjnych. Jak uzyskać finansowanie w branży transportowej?

Sposób 1 – Kredyty i pożyczki

Kredyty bankowe są najbardziej tradycyjnym i popularnym sposobem finansowania działalności gospodarczej. Polegają na pożyczeniu określonej kwoty pieniędzy od banku na określony czas i na określony cel. Kredyty bankowe mogą być udzielane na różnych warunkach, w zależności od rodzaju kredytu, wysokości oprocentowania, okresu spłaty, wymagań zabezpieczenia, czy też możliwości negocjacji indywidualnych warunków. 

Zaletą kredytów jest łatwa dostępność dla większości firm, elastyczna oferta i wielość rodzajów czy możliwość przeznaczenia na dowolny cel, ale za to ich uzyskanie wymaga wielu formalności i mogą ich nie otrzymać firmy, które nie mają jeszcze stabilnej pozycji na rynku lub te, które mają po prostu słabszą zdolność kredytową. Dodatkowo branża transportowa od dawna postrzegana jest przez instytucje finansowe jako branża wrażliwa lub w innych słowach bardziej ryzykowna pod względem udzielania finansowania. Poza tym jeden kredyt może zablokować możliwość zaciągania kolejnych. Jeśli myślisz o kredycie – zapoznaj się z naszą ofertą kredytów dla firm. Możesz też o nich poczytać więcej w naszym poradniku – np. jak wybrać najlepszy.

Sposób 2 – Leasing

Jak firma transportowa, to pojazdy, a jak pojazdy, to oczywiście leasing. Jest to forma finansowania polegająca na oddaniu do użytkowania przez leasingodawcę (np. bank lub firma leasingowa) przedmiotu leasingu (np. pojazdu) leasingobiorcy (np. firmie transportowej) na określony czas i za określoną opłatą. Leasingobiorca płaci leasingodawcy raty leasingowe i ponosi koszty eksploatacji przedmiotu leasingu. 

Leasingi dzielą się na kilka typów, natomiast ten najbardziej popularny to leasing operacyjny. W tym wypadku po zakończeniu umowy leasingobiorca ma prawo wykupić przedmiot leasingu za ustaloną kwotę. Leasing łatwiej uzyskać niż kredyt, ale często trzeba liczyć się z opłatą wstępną na co nie wszyscy mogą sobie pozwolić. Jest za to korzystny podatkowo, bo raty wliczają się do kosztów uzyskania przychodu i umożliwia korzystanie z nowoczesnych pojazdów bez ponoszenia dużych, jednorazowych kosztów.  

Sposób 3 – Faktoring

Faktoring jest formą finansowania polegającą na sprzedaży przez firmę transportową (faktoranta) swoich należności od kontrahentów (np. odbiorców towarów) firmie faktoringowej (faktorowi) w zamian za natychmiastową zapłatę. Firma faktoringowa przejmuje prawo do ściągania należności od kontrahentów i ponosi ryzyko ich niewypłacalności. Firma transportowa otrzymuje od firmy faktoringowej zaliczkę w wysokości ok. 80-90% wartości należności, a resztę po ich uregulowaniu przez kontrahentów, pomniejszoną o prowizję i odsetki. Dzięki faktoringowi można szybko uzyskać pieniądze za faktury, bez czekania aż kontrahent zapłaci i uniknąć zatorów finansowych oraz problemów z płynnością finansową. 

Faktoring jednak trochę kosztuje, może być trudny do uzyskania przez firmę o słabej wiarygodności oraz ogranicza swobodę w wyborze kontrahentów czy warunków handlowych. Więcej o faktoringu znajdziesz w naszym poradniku w zakładce płynność finansowa.

Sposób 4 – Dotacje unijne

Dotacje unijne są formą finansowania polegającą na przyznaniu przez Unię Europejską lub jej instytucje części lub całości kosztów realizacji określonego projektu lub działania przez firmę transportową. Dotacje unijne są udzielane na podstawie konkursów lub programów, które mają na celu wspieranie rozwoju gospodarczego, społecznego, regionalnego, czy też sektorowego. 

Dotacje unijne mogą być przeznaczone na różne cele, takie jak inwestycje w infrastrukturę, technologie, innowacje, szkolenia, czy też promocję. Są bezzwrotne lub częściowo bezzwrotne, podnoszą renomę firmy i mogą stymulować jej rozwój czy konkurencyjność. Z drugiej strony są trudniej dostępne niż kredyty, obarczone dużą biurokracją, rygorystycznie kontrolowane i rozliczane, a także mogą być ograniczone czasowo czy tematycznie. Więcej o dotacjach unijnych przeczytasz w poradniku, w zakładce dotacje unijne.

Zapisz się na nasz newsletter.

Zapisując się na newsletter akceptujesz politykę prywatności EIF. Pamiętaj w każdym momencie możesz wypisać się z listy.

Umów się na bezpłatną konsultację

Zadzwoń (22) 299 69 99

Podpowiemy, zarekomendujemy i dopasujemy najlepszy produkt do Twoich potrzeb. Porozmawiajmy co możemy dla Ciebie zrobić.